Al in 1995 startte Elianne Reijers als assistent ontwerper bij Bureau Bos. Inmiddels is zij ruim zestien jaar werkzaam bij ons als architect en ligt haar focus bij het ontwerpen van schoolgebouwen. In dit interview vertelt zij hoe zij tot haar ontwerpen komt. Ontwerpen waarin het gebouw en de installaties volledig op elkaar zijn afgestemd.
Een school is een wereld op zich
“De scholen die wij ontwerpen, zijn leerzame gebouwen”, vertelt Elianne. “Wij zien iedere school als een miniwereld op zich. Hier leren kinderen en gaan ze de echte wereld ontdekken. Ook van een schoolgebouw zelf valt veel te leren. Wat is de draaihoek van een deur, hoe bakt men stenen of hoe werkt zonne- en bodemenergie? Voor ons gaan leren en spelen altijd hand in hand. Kinderen van iedere leeftijd moeten zich op school thuis en op hun gemak voelen en letterlijk en figuurlijk kunnen groeien. Daarom zorgen wij ervoor dat een schoolgebouw altijd speels is, maar nooit kinderachtig.”
Het onderwijs verandert continu
Net als de rest van de wereld is het onderwijs continu aan verandering onderhevig. Zo zijn competenties tegenwoordig minstens zo belangrijk als kennis en wordt er steeds meer tijd doorgebracht op school. Ook is onderwijs steeds meer maatwerk geworden. Elianne: “Iedere leerling is uniek en daar wordt ook het lesmateriaal op aangepast. Sommige leerlingen werken liever alleen, anderen beter in een groep. Dit geldt ook voor de ruimtes. Waar de één een klaslokaal prettiger vindt, zit de ander liever in een collegezaal. In het ontwerp van een schoolgebouw is het belangrijk dat deze behoeftes gefaciliteerd worden én dat er ook naar de toekomst gekeken wordt.”
Ontwerp van gebouw en installaties volledig op elkaar afgestemd
Het is algemeen bekend dat leerlingen het best leren in een frisse school. Om dat te realiseren is het belangrijk dat het ontwerp van zowel gebouw als installaties volledig op elkaar afgestemd zijn. “Wij zorgen voor ieder schoolgebouw altijd voor één integraal ontwerp”, licht Elianne toe. “Hierin wordt rekening gehouden met het feit dat een schoolgebouw op verschillende manieren gebruikt wordt. Dezelfde ruimte kan de ene keer worden ingezet voor een toneelvoorstelling en de andere keer voor een sporttoernooi. Trappen kunnen dienen als tribunes en gangen als werkplekken om te studeren. Om zicht te krijgen op alle wensen en eisen, is het belangrijk om de dialoog aan te gaan met alle betrokkenen. Dit zijn niet alleen leerlingen en leraren, maar ook ouders, wijkbewoners en begeleiders. In deze co-creatiesessies hebben we het niet alleen over functionaliteit, maar zeker ook over de beleving van het gebouw en de ruimten. Zo zorgen we er samen voor dat een ontwerp breed gedragen wordt, en het ontwerp- en bouwproces soepel verlopen.”
Benieuwd hoe wij door middel van co-creatie tot optimale schoolgebouwen komen? Lees dan ook het interview met Annet van de Geest, directeur van de Calvijnschool, en Daniëlle Hop, directeur van de Van Amerongenschool. Of neem direct contact met ons op.
benieuwd naar de mogelijkheden?
We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden, of het nu gaat om losse diensten of een compleet traject, wij hebben alles in huis om uw project tot een succes te maken!
bureau bos © | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring