Beheer & Onderhoud: drie uitdagingen waar het onderwijs mee kampt
Bureau Bos deelt dé oplossing voor uw beheer- en onderhoudsvragen
Schilderwerk, het vervangen van de kozijnen, isolatie of het vernieuwen van installaties. Scholen in het primair en voortgezet onderwijs krijgen steeds meer verantwoordelijkheid als het gaat over de exploitatie van hun schoolgebouwen. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeenten dat er voldoende middelen beschikbaar zijn om nieuwe schoolgebouwen te realiseren en oude te vervangen. Maar het schoolbestuur moet het onderhoud financieren voor het terrein en gebouw als het gaat om het:
- onderhoud van de binnenkant;
- buitenonderhoud en aanpassingen;
- herstelonderhoud;
- vervangen van leer- en hulpmiddelen.
Alle deze zaken moeten onderwijsinstellingen vastleggen in een MeerjarenOnderhoudsPlan (MJOP). Maar hoe werkt dat precies? Met welke uitdagingen krijgt u als onderwijsinstelling te maken en hoe pakt u dat dan aan? Onze adviseur en inspecteur beheer en onderhoud Ferdy Blokhuis legt het in deze blog uit aan de hand van drie veelvoorkomende uitdagingen waar het onderwijs op dit moment mee kampt.
Wat is een MeerjarenOnderhoudsPlan?
Een MeerJarenOnderhoudsPlan voor scholen houdt in dat er een gedetailleerd onderzoek van alle bouwkundige aspecten van het schoolgebouw wordt uitgevoerd. Ferry: “Na een bouwkundig onderzoek van het schoolgebouw, brengen we de kosten in kaart om het gebouw in stand te houden en te onderhouden voor de rest van de levensduur. Hier nemen we de uitgaven en reserveringen voor de lange en korte termijn in op, zodat scholen niet voor onverwachte kosten en risico’s komen te staan. Op basis van het toekomstige onderhoud, de uitgaven en reserveringen, stellen we een onderhoudsplanning voor de school op.”
Uitdaging 1: We hebben MJOP. En nu?
“Wanneer we een MeerJarenOnderhoudsPlan hebben uitgewerkt en opgeleverd, krijgen we vaak de vraag van scholen ‘en nu?’. Schoolbesturen missen veelal de kennis, expertise en tijd om het beheer en onderhoud van hun vastgoed zelf op te pakken. Ze willen daarin ontzorgd worden”, vertelt Ferry wanneer we hem vragen naar de grootste uitdagingen op het gebied van beheer en onderhoud in het onderwijs. “Bureau Bos kan het beheer en onderhoud voor scholen volledig overnemen. Op die manier zorgen we ervoor dat het MJOP ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd binnen het beoogde tijdspad. We kijken hoe we de exploitatiekosten omlaag kunnen brengen en regelen alles van A tot Z. Zo wordt het schoolbestuur volledig ontzorgd. Ze hebben geen omkijken meer naar het onderhoud van de school én zekerheid over het vastgoed. Wij verzorgen het beheer en onderhoud al voor diverse schoolgemeenschappen, zoals Talent Primair, Meerwegen Scholengroep, VSO Bunschoten en PCBO Baarn-Soest.”
Uitdaging 2: schoolgebouw verbouwen, renovatie of nieuwbouw?
Scholen mogen niet zelf innoveren in steen. Nieuwbouwplannen voor scholen moeten vanuit de Nederlandse gemeenten komen. Zij zijn verantwoordelijk voor investeringen in de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs. Maar wat gebeurt er op het moment dat het gebouw en de onderwijskundige staat van de school niet meer voldoet aan de wensen die de school heeft, maar nieuwbouw pas over 15 jaar op de planning staat? En ‘Is ‘gasloos voor 2030’ mogelijk binnen het huidige schoolgebouw of moet er toch een nieuw gebouw neergezet worden? Een goed Integraal Huisvestingsplan (IHP) is daarbij essentieel volgens Ferdy: “In een IHP leggen gemeenten en scholen hun gedeelde visie op het scholenlandschap van de toekomst vast. En ze bepalen hoe ze met investeringen in dat scholenlandschap omgaan. Bureau Bos kan gemeenten en scholen daarin adviseren. Om gemeenten en scholen te ondersteunen op het gebied van deze vraagstukken en samen met hen het IHP op te stellen, voeren we bij Bureau Bos onder andere conditiemetingen conform NEN-2767 uit. Zo wordt er per gebouwelement bepaalt wat de conditie is van het gebouw en kunnen we adviseren of verbouwen, renovatie of nieuwbouw noodzakelijk is. Na de conditiemeting kunnen we geschikte oplossingen zoeken.”
Uitdaging 3: Schoolgebouwen moeten een gezond binnenklimaat hebben
Door Covid-19 is er volgens Ferry een nieuwe uitdaging bijgekomen voor schoolbesturen. “Verduurzaming en energiebesparing in en rond het schoolgebouw stond al langer op de agenda van schoolbesturen”, vertelt Ferry. “Maar sinds de pandemie krijgen we ook steeds meer vragen over de ventilatie van schoolgebouwen. Deze moet sinds vorig jaar namelijk voldoen aan bepaalde wettelijke normen. Bureau Bos kan scholen daarin ondersteunen en adviseren. Door middel van diverse onderzoeken en metingen, brengen we de duurzaamheid en het binnenklimaat van het gebouw in kaart. We doen bijvoorbeeld co2-metingen om te kijken hoe het zit met het binnenklimaat, we berekenen wat de huidige ventilatiecapaciteit is en we onderzoeken de energiezuinigheid van het schoolgebouw. Met die uitkomsten stellen we een verbeterplan op én maken we een kostenberaming. We overleggen met gemeenten en de overheid voor eventuele subsidies en kunnen ook de uitvoering regelen. Zo zorgen we er samen voor dat de school een gezond binnenklimaat krijgt en voldoet aan de huidige wettelijke normen.”
Herkent u een van bovenstaande uitdagingen of heeft u een ander vraagstuk over het beheer en onderhoud van uw vastgoed? Neem dan gerust contact met ons op. Ferdy Blokhuis vertelt u graag meer over alle mogelijkheden.
neem contact op
benieuwd naar de mogelijkheden?
We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden, of het nu gaat om losse diensten of een compleet traject, wij hebben alles in huis om uw project tot een succes te maken!
bureau bos © | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring