MFA Bunschoten
Voor de Calvijnschool en CBS Het Sterrenlicht (voorheen de Van Amerongenschool) hebben wij op een uitdagende locatie samen met alle gebruikers én de buurt een bijzonder nieuw schoolgebouw bedacht. De scholen gaan intensief samenwerken in de nieuwe duoschool, maar willen tegelijk de eigen identiteit en visie bewaren. In het ontwerp is ruimte gemaakt voor zowel die samenwerking als die eigenheid.
Er is een integraal ontwerp bedacht: van interieur tot architectuur, van installaties tot constructies, alles is in samenhang ontworpen en op elkaar afgestemd. Het gebouw is bijna energieneutraal (Beng), maakt gebruik van bodemwarmte en -koeling en is een zogenaamde frisse school met een aangenaam binnenklimaat.
Het nieuwe gebouw past goed in haar omgeving. Het ontwerp zoekt zowel aansluiting met de grotere structuren aan de Bikkersweg als met de kleinere woningen aan de Prinses Irenestraat, de Prins Frisostraat en Prins Clausstraat.
Dit is gedaan door één gebouw te ontwerpen (grotere schaal) met een gevel waarin de verschillende gebruikers, hun bouwen en lokalen eveneens zichtbaar zijn (kleinere schaal). Zo sluit het ontwerp ook aan bij de schaal van de voornaamste gebruiker van het gebouw: het kind.
Door drie stenen van dezelfde fabriek om-en-om in de gevel toe te passen ontstaat een kleinschalig beeld, zonder dat de eenheid van het ontwerp wordt aangetast. De hellende daken zorgen enerzijds voor een herkenbare vorm aan de buitenzijde en anderzijds voor speelse op- en aflopende plafonds in de bovenbouwlokalen op de verdieping aan de binnenzijde.
Het gebouw is zo ontworpen dat de ruimte tussen de lokalen gebruikt kan worden voor onderwijsdoeleinden. Hier zijn pleinen en stilteruimten gemaakt. Dit is mogelijk door elke twee onderbouwlokalen een eigen ingang te geven vanaf het onderbouwplein en de bovenbouwgroepen een eigen buitentrap te geven.
Op de trappen binnen en buiten kun je ook zitten, zodat ze dienst kunnen doen tijdens pauzes of grotere jaarlijkse bijeenkomsten met de kinderen of ouders.
Onder de buitentrappen zijn bergingen gemaakt voor skelters en ander speelmateriaal. Binnen is hier ruimte voor een speelse leerkeuken en koffiehoek voor personeel en bezoek. In het hart van het gebouw valt veel daglicht en kunnen twee hoge speellokalen gecombineerd worden tot sportvoorziening.
Op het terrein is een buitenlokaal bedacht en een ontdektuin. Voor halen en brengen is een gebied van het bovenbouwplein beschikbaar, dat onder schooltijd gewoon dienst doet als speelplein. De rijstroken zijn dan lijnen voor sport- en spel. De school heeft rondom een groene, vriendelijke afscheiding in de vorm van een lage haag. Er is goed gelet op de sociale controle: overal rondom de school geven ramen zicht op de openbare ruimte en de pleinen.
Impressie
benieuwd naar de mogelijkheden?
We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden, of het nu gaat om losse diensten of een compleet traject, wij hebben alles in huis om uw project tot een succes te maken!
bureau bos © | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring