Renovatie school De Indon draagt bij aan ontwikkeling en welbevinden
Een pand van bijna honderd jaar oud. Daarin is in Bussum De Indon gevestigd, een school voor speciaal basisonderwijs. Ondanks dat er door de jaren heen incidenteel wel verbeteringen zijn doorgevoerd, was het nog altijd een typische gangenschool. Bruine tegels, donker en heel belangrijk: geen hart in het midden van de school. Om de school naar deze tijd te brengen, schakelde De Indon Bureau Bos in. De opdracht? Het schoolgebouw dusdanig renoveren dat het gebouw een hart krijgt, fris oogt en er goed lesgegeven kan worden. In dit interview vertelt directeur Pauline van der Veen hoe ze dit samen gerealiseerd hebben.
Ontmoetingsplek draagt bij aan (speciaal) basisonderwijs
Sommigen vinden het wellicht charmant, zo’n oud gebouw, maar Pauline legt uit op welke manier een schoolgebouw bijdraagt aan of afbreuk doet aan het onderwijs: “De scholen van vroeger zijn zo gebouwd, dat kinderen zo min mogelijk prikkels van buitenaf krijgen. Door middel van hoge en weinig ramen werd bijvoorbeeld zoveel mogelijk het zicht belemmert. Maar het belangrijkste voor ons was dat er geen hart in het midden van de school was. Hoe je ook loopt, je komt altijd een gang tegen. Om elkaar ergens met z’n allen te ontmoeten, was ingewikkeld. Dan sta je met tachtig leerlingen tegenover elkaar in een gang om te proosten. Een centrale plek waar leerlingen hun talent en competenties kunnen laten zien in presentaties, uitvoeringen en shows, zorgt voor saamhorigheid en groei. Zeker ook in het speciaal basisonderwijs, waar leerlingen het toch vaak moeilijker vinden om zichzelf te laten zien.”
Dromen over de ideale school
Samen met de leerkrachten, onderwijsondersteuners en directie startte Bureau Bos met verschillende co-creatiesessies. “Naast het uitvragen van onze wensen en het laten zien van de mogelijkheden, werden we heel erg gemotiveerd om te dromen over wat er moet en kan gebeuren”, vertelt Pauline. “Hiervoor hebben we samen met Raban Haaijk scholen bezocht en sfeerbeelden verzameld uit onderwijs- en bouwtijdschriften. Wat mij het meest is bijgebleven, is de oplossing voor het creëren van een hart in de school. Uiteindelijk is een groot deel van de zolder opgeofferd om een belangrijke wens uit te laten komen. Een beslissing waar ik niet lang over na hoefde te denken. In het hart van de school staat nu een tribune met een geïntegreerde trap. Dit zouden wij nooit bedacht hebben.”
De buitenkant reflecteert de binnenkant
“De renovatie van onze school heeft ervoor gezorgd dat het pand aansluit bij de tijd waarin we nu leven”, vertelt Pauline verder. “Het pand heeft een frisse uitstraling en laat zien dat je welkom bent. Het belangrijkste vind ik dat je aan de buitenkant kunt zien wat een mooie dingen we aan de binnenkant doen! Het dak is volledig vernieuwd, dankzij nieuwe ramen is het plein nu zichtbaar vanaf de weg en de nieuwe hoofdingang is groots en met veel ramen neergezet. Om goed les te kunnen geven, is ook de luchtkwaliteit belangrijk. Eigenlijk moesten we de ramen altijd openhouden, maar dit is niet meer nodig. Daarnaast hebben we nu een grote keuken en een atelier voor grote knutselklussen.”
De Indon werkt volgens de principes van PBS (positive behaviour support), dat inzet op het aanleren van goed gedrag door positieve ondersteuning. “Wij gaan ervanuit dat kinderen altijd het goede willen doen en daar is de omgeving nu optimaal op ingericht. Als de klas een beloning verdient, kunnen ze bijvoorbeeld pizza’s bakken in de keuken.”
Veel kennis van het onderwijs bij Bureau Bos
“Op welke manier Bureau Bos zich voor mij onderscheidt? Dat is echt een totaalplaatje”, vervolgt Pauline. “Iedereen denkt mee, schakelt snel en is goed bereikbaar en benaderbaar. En wat heel belangrijk is, is dat ze veel kennis hebben van het onderwijs. We hebben zelf aangegeven wat we willen, maar ze laten je ook andere opties ontdekken. Dat gevoel hadden we niet alleen in de inspiratiesessies, maar ook tijdens de bouw. Ik heb zo’n traject nooit eerder doorlopen, dus dan is het fijn dat iemand op alle vlakken met je meedenkt. Zowel creatief als financieel en bouwkundig. Het is prettig om te horen ‘we hebben dit eerder meegemaakt en zo hebben we het toen opgelost’.”
“Door de huidige indeling en inrichting van de school, brengen we rust aan in het onderwijs. Leerlingen kunnen trots zijn op het gebouw waarin ze zitten en dat draagt bij aan een gevoel van welbevinden. Hierdoor kunnen leerlingen zich nog beter ontwikkelen”, besluit Pauline.
Benieuwd naar het ontwerp van De Indon? Bezoek dan ook onze projectpagina. Benieuwd naar wat renovatie of nieuwbouw voor uw leerlingen en leraren kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.
neem contact op met Raban Haaijk
benieuwd naar de mogelijkheden?
We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden, of het nu gaat om losse diensten of een compleet traject, wij hebben alles in huis om uw project tot een succes te maken!
bureau bos © | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring