Basisschool met de Bijbel ‘De Akker’: “Een prachtige nieuwe school met tribunetrap en fantastisch werkklimaat”
Basisschool met de Bijbel ‘De Akker’ was flink verouderd en voldeed energietechnisch ook niet meer aan de huidige eisen. En dus was het tijd voor vernieuwing.
“De oude school stond op een heel groot terrein. Waardoor we de ruimte hadden om naast de oude school het nieuwe pand te bouwen. Zo hadden de leerkrachten en leerlingen zo min mogelijk overlast van de bouw. En konden we daarna in één keer over naar de nieuwe school. Maar omdat je vanuit de overheid maar een maximaal aantal m2 per leerling krijgt, moesten we wel behoorlijk inleveren qua ruimte. Dat was echt het enige nadeel van het kiezen voor nieuwbouw”, begint Harold Doppenberg (Technische Dienst) te vertellen.
Hoe de ideeën van de basisschool zijn vertaald naar een nieuw schoolgebouw dat voldoet aan de BENG-normen? En wat de rol van bureau bos hierin is geweest? Dat vertellen Harold Doppenberg en Directeur Marius-Jan Breugem in deze businesscase.
Atelieronderwijs vormt de basis voor nieuw schoolgebouw
“Vanuit de oude directeur en meerdere personeelsleden uit de werkgroep was er de wens voor een nieuw onderwijsconcept: atelieronderwijs. Hierbij start je gezamenlijk in de klas en ga je vervolgens in kleinere groepjes uiteen om zelfstandig te werken op leerpleinen. Er moest dus voldoende ruimte zijn om samen te werken, vieren, leren en ontdekken. En daar is het gebouw ook op ontworpen én gebouwd”, vertelt Harold -ook onderdeel van de werkgroep-.
Voor het ontwerp van de nieuwe school had ICS Adviseurs -huisvestingsadviseurs op het gebied van zorg, onderwijs, sport en welzijn- drie architectenbureaus geselecteerd voor De Akker. En bureau bos was er daar één van. Wat bij De Akker de doorslag gaf om voor bureau bos als architect te kiezen? “De jarenlange ervaring die zij hebben in het onderwijs met het ontwerpen van schoolgebouwen”, ligt Harold toe.
Samen creëer je meer
In 2020 werd gestart met het voortraject. “We hebben meerdere sessies gehad met bureau bos waarin we onze wensen en eisen konden delen. Met de werkgroep hebben we nagedacht over vragen als ‘hoe zit jullie droomschool eruit, aan welke eisen moet het gebouw voldoen, et cetera’. Dit hebben we vervolgens gepresenteerd aan de architect. Zij heeft echt heel goed geluisterd naar onze plannen en dit geweldig weten te vertalen naar een ontwerp”, vertelt Harold over de co-creatiesessies.
“Daarnaast heeft de werkgroep tijdens de co-creatie ook twee scholen bezocht, om inspiratie op te doen voor de inrichting van het gebouw. Daar zagen we bijvoorbeeld de meerwaarde van een tribunetrap in het hart van het gebouw”, vervolgt Harold. “Wat ik daarnaast heel sterk vond, was dat bureau bos ook een video had gemaakt waarbij je virtueel door de school kon lopen. Hierdoor kregen we een veel beter beeld van hoe de school ging worden dan bij een platte bouwtekening.”
Het resultaat: een prachtig schoolgebouw dat past in de omgeving
Directeur Marius-Jan kwam pas na de bouw bij De Akker werken: “Ik mocht meteen gaan genieten van de nieuwe school. En dat doe ik ook met volle teugen”, vertelt hij enthousiast.
Marius-Jan vervolgt: “Het is een prachtige school geworden met een geweldig werkklimaat. Zo is er tijdens het ontwerp rekening gehouden dat de klassen uit de zonzijde van het gebouw blijven, zijn er flink wat verduurzamingsslagen gemaakt en voldoet het gebouw nu aan de BENG-normen. Hierdoor is het nooit te warm of te koud in de school. Daarnaast is het esthetisch gezien ook gewoon een heel mooi gebouw. Putten is echt een landelijk dorp en onze school staat midden in een jaren ‘60/’70-wijk. Daar is in de materiaalkeuze ook rekening mee gehouden. Ook de dakstructuur is zo gemaakt dat hij past binnen het beeld in de wijk. Hierdoor past de school perfect in de omgeving.”
Kleine klaslokalen zorgen soms voor uitdagingen
“De school is ontworpen en gebouwd voor het atelieronderwijs. Met beneden de onderbouw en boven de midden- en bovenbouw. En daar hebben we nu de perfecte ruimte voor, met de werkpleinen en de tribunetrap. Maar voor klassikaal onderwijs missen we soms wel wat ruimte. Dat geeft met een klas van 24 wel de nodige uitdagingen, om alle tafeltjes en stoeltjes kwijt te kunnen”, vertelt Marius-Jan.
“Dit komt omdat er tijdens het ontwerpproces heel bewust is gekozen voor het atelieronderwijs door het merendeel van de werkgroep, en minder op het klassikaal lesgeven”, licht Harold toe. “Overall zijn we heel tevreden over de samenwerking met bureau bos. Mochten we de komende jaren nog (ver)bouwplannen hebben, dan weet ik zeker dat we bureau bos er weer bij halen”, besluit Harold het gesprek.
benieuwd naar de mogelijkheden?
We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden, of het nu gaat om losse diensten of een compleet traject, wij hebben alles in huis om uw project tot een succes te maken!
bureau bos © | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring