Bavinckschool Bunschoten
Een verouderd schoolgebouw met een hoog energielabel en weinig ruimte voor ontmoeting met elkaar. Voor GBS Bavinckschool was dit dé aanleiding om hun schoolgebouw te renoveren. Geen nieuwe school, maar een vernieuwing van het huidige gebouw zodat deze nog jaren meekan, duurzaam en circulair. Onderwijskundig, bouw- en energie technisch sloot het gebouw van de Bavinckschool namelijk niet meer aan bij de eisen en wensen van nu.
Omdat het gebouw zo karakteristiek is en de locatie van de school zo uniek – dicht bij het dorpshart en de oude haven van Spakenburg – was er veel verbinding met de locatie en de geschiedenis van het dorp. Daarom was nieuwbouw op een andere locatie voor leerkrachten, ouders, leerlingen en de gemeente geen optie. Er werd besloten om oud en nieuw met elkaar te verbinden en het huidige schoolgebouw in 2022/2023 te moderniseren en te verduurzamen, waarbij zoveel mogelijk elementen behouden en circulair hergebruikt werden.
De school is heel karakteristiek met hellende dakvlakken, mooi metselwerk, grote kozijnen en veel daglicht. Maar ook een gebouw dat verouderd was, vooral energie technisch. Daarom hebben we tijdens de renovatie flink verduurzaamd. Het resultaat is een gebouw dat voldoet aan de BENG-normen en een energielabel A++ heeft gekregen. Naast alle verduurzamingen werd het gebouw ook onderwijskundig vernieuwd. Honderd jaar geleden, toen deze school gebouwd werd, dacht men anders over onderwijs dan nu. Waar de school eerst vooral bestond uit klaslokalen en smalle gangen, moest het nu een plek worden met voldoende ruimte om te verbinden: met elkaar te leren, ontmoeten én te spelen.
Met brede gangen waar (stilte) werkplekken gecreëerd konden worden, een kidslab en een ontmoetingsplek voor leerlingen, hun ouders, leerkrachten en het bestuur bureau. Wij verzinnen nooit zelf wat er nodig is, maar betrekken de mensen die het gebouw gaan gebruiken bij het ontwerpproces. Zo heeft de Bavinckschool dankzij de ideeën (en het enthousiasme) van de leerlingen nu zelfs een glijbaan van binnen naar buiten!
Om ontmoeting, leren en spelen in de school te stimuleren, heeft Bureau Bos ervoor gekozen om twee lokalen uit het hart van de school te halen en deze te verplaatsen naar de zolderverdieping. Ook de gangen zijn iets verbouwd, want het gebouw kon in het hart iets uitgebreid worden. Dat hebben we bewust bij de gangen gedaan, zodat je daar niet alleen oppervlakte hebt waar je doorheen kunt lopen, maar ook zitjes kunt maken. Met elkaar kunt overleggen of buiten de klas een opdracht kunt doen.
Door twee lokalen weg te halen op de begane grond en die te verplaatsen naar de zolderverdieping, ontstond er op de begane grond het verbindende hart van de school met een brede tribunetrap. Nu kun je met een grote groep leerlingen (en hun ouders) bij elkaar komen. De tribunetrap is een echte eyecatcher geworden en wordt nu gebruikt tijdens pauzes, voor de schoolmusical en vieringen, maar ook om samen te overleggen of met elkaar te spelen.
Daarnaast hebben we de grote keuken voor de docentenkamer open gemaakt, zodat ouders er koffie kunnen drinken en de BSO er appeltaart kan bakken – en zo spelenderwijs bezig is met voedsel, wiskunde en biologie. Deze creatieve, unieke ideeën komen door de co-creatiesessies met de gebruikers.
Als laatste is de vernieuwde school een verbinding van jong en oud geworden. Er is ruimte gecreëerd voor een kinderopvang, de school wordt gebruikt voor BSO en op de bovenste verdieping is het bestuursbureau van de scholenvereniging gevestigd.
Impressie
benieuwd naar de mogelijkheden?
We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden, of het nu gaat om losse diensten of een compleet traject, wij hebben alles in huis om uw project tot een succes te maken!
bureau bos © | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring