Nieuwbouw Pieter Zeeman Lyceum ondersteunt onderwijskundig concept van de scholengemeenschap
Een verouderd en te groot schoolgebouw dat niet meer past bij de manier van onderwijs geven. Voor het Pieter Zeeman Lyceum was het dé aanleiding om in de zomer van 2017 de samenwerking met bureau bos aan te gaan. Nadat de scholengemeenschap, samen met basisschool de Meie, vanuit de gemeente toestemming kreeg voor nieuwbouw, moest er in korte tijd een onderwijs- én bouwkundig concept ontwikkeld worden. bureau bos heeft deze plannen vervolgens, in opdracht van de gemeente, vertaald naar een nieuw gebouw. Waarin niet alleen het Pieter Zeeman Lyceum een plekje moest krijgen, maar ook Bibliotheek Oosterschelde en basisschool SBO de Meie. In dit interview vertelt directeur bedrijfsvoering Paula de Nooijer van Scholengroep Pontes hoe ze dit samen gerealiseerd hebben.
“Het schoolgebouw is als een nieuwe jas die goed past bij de huidige manier van lesgeven.” – Paula de Nooijer, directeur bedrijfsvoering
Nieuwbouw: een gebouw vol onderwijs en cultuur
Na jarenlange gesprekken met gemeente Schouwen-Duiveland was het in 2020 eindelijk zover: de start van de nieuwbouw van een gebouw vol onderwijs en cultuur. “Het doel was om een locatie te creëren waarin bijzondere ontmoetingen plaats konden vinden. Een publieke voorziening van formaat die een belangrijke rol speelt in de stad en de leefbaarheid op het eiland”, vertelt Paula de Nooijer ons. “Voor het Pieter Zeeman Lyceum was het daarnaast ook heel belangrijk dat ons nieuwe onderwijskundige concept gefaciliteerd kon worden in de school. Samen met de gemeente hebben we toen gezocht naar een partij die zowel de belangen van de opdrachtgever als van de scholen kon behartigen. En daar is bureau bos uitgekomen. In mijn ogen weten zij het onderwijskundige verhaal heel goed te vertalen naar een bouwkundige oplossing. Als er één partij is aan wie ik mijn portemonnee moet geven, dan is het bureau bos. Zij zorgen namelijk dat we het optimale er uithalen voor alle partijen.”
Van idee tot gebouw dankzij co-creatiesessies met alle betrokkenen
“Het oude gebouwencomplex bestond uit gebouw noord en zuid, die met elkaar waren verbonden door een gang. Maar het waren eigenlijk twee compleet verschillende werelden”, vertelt Paula over de oude situatie. “Het nieuwe gebouw moest juist huiselijkheid en kleinschaligheid uitstralen, waarin de werelden van de verschillende gebruikers ook heel makkelijk bij elkaar kunnen komen. Een school waarin je je thuis voelt. Bureau bos heeft ons daarin heel goed begeleid door middel van verschillende co-creatiesessies. In elke fase werden leerlingen, leerkrachten, ouders, buurtbewoners, adviseurs van de gemeente en belanghebbenden betrokken bij het ontwerpproces. We hebben samen referentieprojecten bezocht, moodboards gemaakt en we beschreven de gedroomde dag van de leerling en docent. Wat ga ik doen als ik op school kom?”
“bureau bos weet het onderwijskundige verhaal goed te vertalen naar een bouwkundige oplossing”
De vertaling
“Op basis van de co-creatiesessies heeft bureau bos een eerste ontwerp gemaakt. In de vervolgsessies werd deze steeds concreter”, vertelt Paula verder over het ontwerpproces. “Zo was het best een uitdaging om alle wensen en eisen van de verschillende scholen en de bibliotheek in één gebouw te krijgen. Daarom zijn er per gebruiker ook nog verdiepende sessies georganiseerd. Zo was het voor onze nieuwe onderwijsmethode bijvoorbeeld belangrijk dat er leerpleinen kwamen, maar we hadden eigenlijk geen idee hoe dat er dan uit moest komen te zien en hoe je de leerpleinen dan moest positioneren ten opzichte van de leslokalen. Elianne Reijers, architect bij bureau bos, heeft ons daarin goed begeleid door middel van schetsen en maquettes voor mogelijke oplossingen. Zodat de docenten ook een beter beeld kregen van hun toekomstige werkplek.”
“Nadat alle wensen en eisen in kaart waren gebracht, kon het puzzelen beginnen. Hoe gaan we het aantal m2 verdelen over de verschillende gebruikers, en op welke vlakken kunnen we ook de interactie en samenwerking aangaan? Een proces dat ik heel leuk vond om te begeleiden en waar ik veel nieuwe energie van kreeg. Je creëert samen een mooie leeromgeving voor de leerlingen, een plek waar je fijn gaat samenwerken met collega’s én de nieuwe manier van onderwijs in kunt faciliteren. Dankzij deze intensieve, maar bovenal leuke sessies staat er nu een gebouw waar iedereen blij mee is en met veel plezier in werkt en leert. Het was echt een feestje!”
Het resultaat is een gebouw als een Zeeuws knoopje: opgedeeld in kleinschalige domeinen voor verschillende soorten onderwijs, sport en cultuur en verdeeld over het landschap. Tussen die kleinere delen ontstaat een verwarmde binnenstraat die ruimte biedt voor studie, ontmoeting en ontspanning. Patio’s in het daklandschap zorgen voor veel daglichttoetreding. Zo wordt alles verbonden: klein en groot, praktijk en theorie, jong en oud, binnen en buiten, bezoeker en gebruiker, cultuur en onderwijs. Maar ook: zo behouden alle onderdelen hun eigenheid en kleinschaligheid. Tijdens de bouw bleef de school in bedrijf. De architecten en adviseurs van bureau bos zijn erin geslaagd om een faseringsplan te bedenken waarmee de bouwtijd, de bouwkosten en overlast tijdens de bouw beperkt bleven. Sinds januari 2022 zijn de deuren van de school geopend. Nu worden de oude gebouwen gesloten en daarna wordt het park rondom het gebouw ingericht.
bureau bos staat altijd in de meedenkstand
Wanneer we Paula vragen wat haar het meest is bijgebleven aan het hele proces, vertelt zij gelijk over het geduld dat bureau bos heeft gehad en het feit dat er écht wordt geluisterd. Paula: “Tijdens het proces werkten we veel samen met architect Elianne Reijers en technisch directeur Ab Barendse. Ze stonden eigenlijk altijd in de meedenkstand en gingen écht voor onze belangen. Dat merkte je bijvoorbeeld aan de vragen die Elianne stelde om onze wensen goed in beeld te krijgen. Er werd duidelijk aangegeven wat wel en niet kon en waarom dat dan het geval was. Doordat het team van bureau bos écht luistert naar de opdrachtgevers en de belanghebbenden ontstaat er een gebouw waar iedereen trots op is. Een gebouw dat niet alleen prachtig en duurzaam is, maar waarin we ook ons nieuwe onderwijskundige concept tot uitvoering kunnen brengen.”
Benieuwd naar het ontwerp van het Pieter Zeeman Lyceum? Bezoek dan ook onze projectpagina. Benieuwd naar wat nieuwbouw of renovatie voor jouw leerlingen en leraren kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.
neem contact op met Elianne Reijers
benieuwd naar de mogelijkheden?
We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden, of het nu gaat om losse diensten of een compleet traject, wij hebben alles in huis om uw project tot een succes te maken!
bureau bos © | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring