Jenaplan Het Wespennest Amsterdam
De start van het ontwerpproces van de nieuwe school was een co creatie met een groep betrokkenen van de school. Samen met docenten, de administratie, de directeur en een aantal ouders hebben we een dag gesproken, relatieschema’s geplakt en geknipt en sfeerbeelden gezocht om achter de ideeën te komen van hun gedroomde nieuwe schoolgebouw.
Over de belangrijkste thema’s was iedereen het met elkaar eens. Deze thema’s zijn vertaald in het ontwerp van de nieuwbouw.
Een overzichtelijk gebouw, waar iedereen elkaar ontmoet: Het nieuwe gebouw heeft een bouwlaag extra en is compact van vorm. De entree komt uit in de centrale hal waaraan alle delen van het gebouw grenzen en zichtbaar zijn.
De school krijgt een ruim voorplein, doordat het hele volume meer naar westen op het kavel komt. De hoofdentree ligt aan dit voorplein en is herkenbaar en nodigt uit doordat het gebouw volume hier iets naar binnen geschoven ligt.
Het voorplein is voor iedereen toegankelijk, maar is geen speelplein. Ouders kunnen hier op een prettige manier op hun kinderen wachten. De afscheiding van het onderbouwplein ligt naast het gebouw, grenzend aan Het Breed, een brede groene speelzone in het Plan van Gool. In deze groene zone speelt de bovenbouw.
De school is ontworpen als een vriendelijk paviljoen met een gevel in een lichte baksteen. In de gevel zijn horizontale raamstroken, met veel zicht naar binnen en zicht naar buiten. Bij ieder lokaal is er een kozijn wat verder naar buiten steekt. Hier zit een oranje kader omheen. Binnen biedt dit kozijn een leuke zit plek als een mini erker voor een leerling.
Binnen heeft de school een heel overzichtelijke opzet: Er zijn drie binnenpleintjes die grenzen aan de grote centrale hal. Aan de pleintjes liggen telkens drie lokalen. Op de begane grond liggen 2 van deze clusters en op de verdieping ligt de derde. De verdieping wordt bereikt middels een brede tribune trap vanuit de hoge centrale hal.
Ieder pleintje met lokalen heeft zijn eigen uitgang naar buiten. Bij pauzes of bij buitenles hoeven de leerlingen niet door de centrale hal, maar kan ieder vanaf het eigen leerplein naar buiten toe.
Jenaplan onderwijs: vieren, communiceren, ontmoeten: Er staat een vast podium in de hal. Dit podium staat in het hart van het gebouw, in het hart van het gebouw wordt gevierd, geleerd door samen te werken en komen leerlingen van alle leeftijden samen.
Bij de hoofdentree liggen aan een eigen rustig deel van het gebouw de spreekkamers en overige stafruimten. Buiten grenst het rustige voorplein aan de stafruimten.
Het voorontwerp als vertaling van deze wensen hebben wij weer met het co-creatie team besproken. Er is heel enthousiast op het ontwerp gereageerd. De aanvullingen die nog op het voorontwerp kwamen hebben wij in het definitief ontwerp verwerkt.
Impressie
benieuwd naar de mogelijkheden?
We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden, of het nu gaat om losse diensten of een compleet traject, wij hebben alles in huis om uw project tot een succes te maken!
bureau bos © | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring